Контроль палива по CAN шині
Контроль палива по CAN шині та датчику рівня в баку. Порівняння.
У дизельної техніки контроль витрати палива зазвичай реалізується по датчику палива. Альтернативний варіант - контроль палива по CAN шині. Порівняння цих двох варіантів – тема цієї статті.
Контроль датчика рівня палива. Це традиційний варіант, перевірений роками. Працює він наступним чином - в паливний бак встановлюється цифровий, або аналоговий датчик рівня палива (лінійка в бак), який реєструє найменші зміни рівня всередині бака, чи це витрата, заправка, або злив. Точність такого датчика приблизно в 10 разів вища, ніж точність штатного датчика автомобіля. Такий датчик, будучи встановлений в бак, не впливає на паливну систему і не втручається в її роботу.
Монтажні роботи виконуються підготовленими фахівцями, які десятки та сотні разів робили це у найрізноманітніших транспортних засобах. Датчики рівня палива, крім гарної точності, мають високу надійність, завдяки відсутності рухомих частин. Такі лінійки в бак можуть бути провідними та бездротовими. Дротові датчики рівня палива живляться від бортмережі автомобіля і передають інформацію про рівень палива на трекер за допомогою кабелю в захисній гофрі. Бездротові лінійки в бак живляться від власної внутрішньої Li батареї і передають інформацію на трекер каналом блютуз (технологія BLE). Бездротова лінійка в бак може працювати роками без заміни батареї.
Виникає питання – чи не можна купувати датчик рівня палива, а просто підключитися до штатного датчика? Можна, але завдання контролю витрат палива вирішено не буде. Ми вже казали, що похибка штатного датчика дуже велика. Це швидше не прилад, а покажчик того, що водієві незабаром треба заправитися. Контролювати витрати по штатному датчику не вдасться.
Контроль за CAN шиною. З появою в автомобілях CAN шини почалися експерименти з отримання з неї різноманітної інформації для передачі через GPS трекер в систему GPS моніторингу. Відразу скажемо, що і тоді, і зараз CAN шина не призначена для підключення до неї жодних пристроїв, окрім спеціалізованих діагностичних тестерів на СТО. Не призначена, це означає, що підключитися до неї неможливо. У CAN шині є величезна кількість параметрів, більшість з яких для нас абсолютно марна.
А з того, що потрібне, головне, це витрата палива. Коли ми говоримо про контроль палива, то маємо на увазі чотири речі – рівень палива в баку в даний момент, витрата палива за період часу, миттєва витрата палива та точні дані про заправки (місце, час та обсяг). Одна з них для нас марна – миттєва витрата палива. Три важливі.
Також слід сказати, для чого взагалі нам потрібен контроль за витрачанням палива в GPS моніторингу. Ціль, це не уточнення норм витрати, а виявлення та усунення зловживань, тобто мета, це реальне зниження витрат на палива. Ми розуміємо, що на витрати палива двигуном вплинути неможливо. І CAN шина, і датчик рівня палива дадуть нам інформацію про середню витрату та витрату за період часу. Але нам важливо знати, чи не зливають водії паливо, чи не переводять у готівку паливні карти.
І ось тут помітна різниця між контролем палива за допомогою CAN шини і датчика рівня палива. Виявляється, CAN шина практично не бачить зловживання. Дані про рівень палива, які надходять від штатного датчика, мають величезну похибку. Штатний датчик просто не помітить невеликий злив або недолив палива.
Таким чином, при підключенні до CAN шини ми отримаємо досить точно миттєву витрату палива та витрату палива за період, дуже неточний рівень палива у баку. Взагалі не побачимо зливи палива. Навіть ці дані не завжди вдається отримати, тому що виробники автомобілів постійно змінюють формат даних у CAN шині і взагалі не зацікавлені в розшифровці даних з бортових комп'ютерів.
Якщо на одній машині вдалося отримати дані про витрату палива, не факт, що це вийде на такому самому машині іншого року випуску. Ще однією проблемою є скидання даних у CAN шині при вимкненні запалювання.
При підключенні до датчика рівня палива ми побачимо точні значення рівня палива в баку, середня витрата, витрата за період, місце, час та обсяг заправок та зливів палива.
З цього випливає, що найкращим і надійним варіантом є варіант GPS трекер+датчик рівня палива. Але не для всіх випадків. Якщо машина бензинова, встановити в бак датчик палива практично неможливо, тому що в таких автомобілях немає доступу до верхньої стінки бака. Якщо машина гарантійна, її господар теж може не захотіти, щоб свердлили бак. Ось у таких випадках цілком виправдане підключення до CAN шини.
Давайте подивимося приклади одночасного підключення до CAN шини та встановлення датчика рівня палива в бак.
Звіт "Статистика". Ми бачимо основні дані – пробіг, середня та максимальна швидкість, а також дані з палива – середня витрата та витрата за період з ДУТ та CAN. Як бачимо, цифри досить близькі. Дані заправки тільки з датчика рівня палива, CAN шина їх дати не може.
Поїздки за 7 днів. За кожен день бачимо час та адресу початку та кінця руху, загальна та середня витрата по ДУТ та CAN. І знову бачимо, що цифри близькі, великих розбіжностей немає.
Угруповання звіту щодня можна змінити на угруповання за окремими поїздками за кожен день. Точно також бачимо початок та кінець кожної подорожі, середню та максимальну швидкість та дані про витрату палива по ДУТ та по CAN шині.
Звіт про заправки. Він можливий лише за умови використання даних від датчика рівня палива. САN шина таких даних не може дати. Ми бачимо рівень палива до та після заправки, адресу АЗС та скільки всього заправлено.
Графік витрат палива від ДУТ. Фіолетова лінія – паливо. Зелена – швидкість. У міру руху рівень палива зменшується. На графіці бачимо чотири заправки. Вони ж видно і на карті.
А це графік витрат палива по CAN шині. Цей графік показує не зменшення палива в баку, а збільшення витраченого палива в міру руху автомобіля.
Висновки. Для дизельної техніки – вантажних автомобілів, дорожньо-будівельної та сільськогосподарської техніки краще застосувати встановлення високоточного датчика рівня палива у бак. А для бензинових машин можна спробувати підключитись до CAN шини.
Сподіваємося, що ця стаття була цікавою та корисною для вас. Якщо у вас є питання щодо GPS моніторингу та контролю палива, пишіть і телефонуйте нам.
Більше корисної та пізнавальної інформації про GPS маяки та трекери, датчик рівня палива та програми читайте тут.