GPS для всіх
GPS ДЛЯ ВСІХ. ЧАСТИНА 2
GPS для всіх – продовження першої частини, в якій ми розповіли про те, як з'явилася найпопулярніша навігаційна система GPS, і як вона від суто військового призначення знайшла застосування у мільйонах цивільних пристроїв. У другій частині нашої статті ми розповімо про те, як за допомогою GPS трекерів контролювати не тільки місцезнаходження, але й витрати пального, температуру вантажу та ін.
Як було сказано в першій частині статті, раніше GPS трекери дозволяли лише контролювати місце розташування, швидкість руху та пробіг різних транспортних засобів. Причому на самому початку не було навіть нормальних карток. Перші GPS трекери відображали своє місцезнаходження на сканованих паперових картах та атласах сумнівної точності. Наразі точні цифрові карти та супутникові знімки знаходяться у загальному доступі, причому інформація на них регулярно уточнюється та оновлюється.
GPS трекери стали встановлювати на різні транспортні засоби, і природно виникла потреба отримувати не тільки точне місцезнаходження, але і різну телеметрію - в першу чергу дані з витрат палива. Спершу були спроби підключити до трекера штатний датчик рівня палива.
Незважаючи на те, що спроби були в цілому успішними, отримані дані виявилися абсолютно марними через свою неточність. Адже штатний датчик рівня палива не є точним приладом, це лише приблизний покажчик, що сигналізує водієві про те, що незабаром настав час заправитися. Розробка точних датчиків палива йшла у двох напрямках – датчики рівня та датчики витрати.
Датчики витрат палива. При розробці нічого нового вигадувати було потрібно. За основу взяли витратоміри рідин – води, бензину та ін. На сьогоднішній день витратоміри мають високу точність та надійність. Однак для їх поширення є низка обмежень. Витратоміри завжди встановлюються в розриві паливної системи, а значить у тій або мною мірі впливають на неї. Найчастіше витратоміри ще й змінюють паливну схему.
Пояснимо це. У дизельних двигунах деяка частина палива, завантажена паливним насосом, не згоряє в циліндрах, а повертається у бак. Вона так і називається – «обратка». Її потрібно враховувати в обов'язковому порядку при підрахунку кількості витраченого палива. Для цього є два способи. Найпростіший, встановити два витратоміри (або один двоканальний), однак це призводить до сильного збільшення вартості обладнання та монтажних робіт.
Другий спосіб, замкнути «зворотню» назад у подачу. Але при цьому гаряча «обратка» вже не підігріватиме паливо в баку в зимовий період. Все це може призвести до втрати потужності або втрати гарантії.
Датчики рівня палива. Ці датчики одночасно розроблялися у двох варіантах – ультразвукові та ємнісні. Спочатку упор був на ультразвукові, тому що передбачалося, що вони зможуть працювати прямо через стінки паливного бака, а отже, не потрібно свердлити бак. Хоча датчики щось бачили через стінки бака, зараз цей метод практично не використовується. Були спроби встановлювати випромінюючу голівку ультразвукового датчика на верхній стінці бака, і під його дном.
Після цього були спроби встановити датчики всередині бака. Ці спроби були успішними. Випромінювальні елементи ультразвукових датчиків покривалися брудом, осадом, що призводило до розсіювання сигналу та зменшення його рівня. Їх потрібно було регулярно чистити, що призвело до того, що нині такі датчики не використовуються.
Найбільш досконалими виявилися ємнісні датчики рівня палива. Ці датчики вимірюють діелектричну проникність середовища всередині бака. Так як проникність повітря і палива різна, ємнісний датчик завжди знає, скільки палива в баку. Саме такі датчики рівня палива набули найширшого поширення. Їхні переваги – не мають рухомих частин, не зношуються, не втручаються в паливну систему і не впливають на неї.
Як ми вже говорили, зараз має місце тенденція переходу з провідних на бездротові технології. Ця тенденція не оминула і GPS моніторинг. Для передачі даних на трекер датчики палива використовують технологію BLE (блютуз із надмалим споживанням енергії). Бездротові датчики не потребують дротів. Вони живляться від вбудованих батарей Li, які можуть працювати роками.
Відсутність проводів збільшує надійність та зменшує час та вартість монтажних робіт. Bluetooth датчик може передавати інформацію не тільки на трекер, але і на смартфон водія.
Чим же відрізняються датчики витрати рівня та витрати? Про це ми розповімо у наступній частині статті. Слідкуйте за нашими публікаціями!
Більше корисної інформації про різні GPS пристрої читайте тут.